Sidsel Storm - Nothin In Between *****

CALIBRATED
Sidsel Storm har gennem flere år i stigende grad markeret sig som en af de mest fremtrædende yngre danske jazzvokalister - særligt herhjemme, men også i udlandet bl.a. med succes i Japan. Og man må sige, at Storm i bedste forstand har fundet en formel, der gør hendes musik vedkommende både i kunstnerisk forstand og i kommercielt henseende. Med den seneste udgivelse "Nothing In Between" bevæger hun sig endegyldigt fra lovende talent til helstøbt og moden kunstner.
Standarden på albummet er meget høj. Først og fremmest er materialet på udgivelsen stærkt både med hensyn til teksternes niveau og melodiernes udformning. Storm har tidligere modtaget DPA's jazzkomponistpris og i samarbejde med Peter Otto er det blevet til seks originale sange der parrer dybde med en umiddelbar tilgængelighed. Resten af numrene er standards og kompletteres af Mads Mathias' "Early Kiss".
Musikerne, der akkompagnerer Storm er alle formidable individualister og i tilgift hertil er deres sammenspil meget fint - det går langt ud over professionelt samarbejde og vidner om, at der er tale om musikere, der har krydset klinger ved utallige lejligheder. Der er en meget fin forståelse for indbyrdes roller, ligesom der spilles med både ro, kreativitet og stilsikkerhed både i akkompagnementet og i solopassagerne. Det er særligt pianist Magnus Hjorth og trompetist Tobias Wiklund, der fremstår som de lysende stjerner i kvartetten, der akkompagnerer Storm. Både Hjorth og Wiklund evner at spille med solid forståelse og kærlighed for traditionen, samtidig med at deres spil - ikke mindst improvisationerne - bobler af ungdommelig iderigdom og engagement.
Som sanger har Sidsel Storm alle de kvaliteter, der gør hende interessant at lytte til. Hendes stemme har en orginal, ganske let mørk klang og hun intonerer sikkert. Hun fraserer elegant uden overdrevne ornamenteringer, og så har hun godt styr på det rytmiske parameter også - med andre ord: hun swinger.
Både Storm og orkestret som helhed behersker alt fra den nordisk lyriske tone som i den smukke "Flown Away" til det mere traditionelle amerikanske univers som i klassikeren "I'm Beginning To See The Light". Samtidig træffes der nogle glimrende musikalske valg, når materialet naturligt lægger op til det som f.eks. i "This Moment" hvor Gustaf Ljunggrens lap steel klæder den smukke melodi. Og selvom udtrykket varierer gennem pladen har den en klar dramaturgi og homogenitet, der vidner om, at der er arbejdet for at skabe en grundlæggende rød tråd.
Endelig er pladens tekniske produktion ganske fornem. Sounden er dejlig varm, de enkelte instrumenter klinger godt hver for sig, ligesom mixet er overordentlig egalt. Alt i alt er "Nothing In Between" en af den slags plader, der besidder den dybte, der gør den både relevant som behagelig baggrundsmusik og musik man fordyber sig i, og det giver udgivelsen det tilsigtede internationale format.
Sidsel Storm har gennem flere år i stigende grad markeret sig som en af de mest fremtrædende yngre danske jazzvokalister - særligt herhjemme, men også i udlandet bl.a. med succes i Japan. Og man må sige, at Storm i bedste forstand har fundet en formel, der gør hendes musik vedkommende både i kunstnerisk forstand og i kommercielt henseende. Med den seneste udgivelse "Nothing In Between" bevæger hun sig endegyldigt fra lovende talent til helstøbt og moden kunstner.
Standarden på albummet er meget høj. Først og fremmest er materialet på udgivelsen stærkt både med hensyn til teksternes niveau og melodiernes udformning. Storm har tidligere modtaget DPA's jazzkomponistpris og i samarbejde med Peter Otto er det blevet til seks originale sange der parrer dybde med en umiddelbar tilgængelighed. Resten af numrene er standards og kompletteres af Mads Mathias' "Early Kiss".
Musikerne, der akkompagnerer Storm er alle formidable individualister og i tilgift hertil er deres sammenspil meget fint - det går langt ud over professionelt samarbejde og vidner om, at der er tale om musikere, der har krydset klinger ved utallige lejligheder. Der er en meget fin forståelse for indbyrdes roller, ligesom der spilles med både ro, kreativitet og stilsikkerhed både i akkompagnementet og i solopassagerne. Det er særligt pianist Magnus Hjorth og trompetist Tobias Wiklund, der fremstår som de lysende stjerner i kvartetten, der akkompagnerer Storm. Både Hjorth og Wiklund evner at spille med solid forståelse og kærlighed for traditionen, samtidig med at deres spil - ikke mindst improvisationerne - bobler af ungdommelig iderigdom og engagement.
Som sanger har Sidsel Storm alle de kvaliteter, der gør hende interessant at lytte til. Hendes stemme har en orginal, ganske let mørk klang og hun intonerer sikkert. Hun fraserer elegant uden overdrevne ornamenteringer, og så har hun godt styr på det rytmiske parameter også - med andre ord: hun swinger.
Både Storm og orkestret som helhed behersker alt fra den nordisk lyriske tone som i den smukke "Flown Away" til det mere traditionelle amerikanske univers som i klassikeren "I'm Beginning To See The Light". Samtidig træffes der nogle glimrende musikalske valg, når materialet naturligt lægger op til det som f.eks. i "This Moment" hvor Gustaf Ljunggrens lap steel klæder den smukke melodi. Og selvom udtrykket varierer gennem pladen har den en klar dramaturgi og homogenitet, der vidner om, at der er arbejdet for at skabe en grundlæggende rød tråd.
Endelig er pladens tekniske produktion ganske fornem. Sounden er dejlig varm, de enkelte instrumenter klinger godt hver for sig, ligesom mixet er overordentlig egalt. Alt i alt er "Nothing In Between" en af den slags plader, der besidder den dybte, der gør den både relevant som behagelig baggrundsmusik og musik man fordyber sig i, og det giver udgivelsen det tilsigtede internationale format.