GATEWAY
Der er efterhånden en hel del danske jazzmusikere, der har fundet vej til og inspiration i Brasilien. Således har bl.a. Thomas Clausen, Steen Rasmussen, Morten Ankarfeldt og Mais Uma med succes arbejdet sammen med musikere fra den anden side af Atlanten. Thomas Maintz og Thomas Walbum gør dem nu følgeskab med udgivelsen "Copenhagen Sao Paulo", der med succes blander et udgangspunkt i det klassiske jazzunivers med elementer fra både Sydamerika og Skandinavien. Resultatet er blevet et varmt, lyst og let tilgængeligt album, der byder på ganske glimrende World Jazz.
Alt materiale er skrevet af de to kapelmestre - fem numre af Maintz og tre af Walbum - og de har begge flair for at skrive relativt enkle temaer med fokus på gode, sangbare melodilinjer. Særligt den indledende "Shortcut", nummeret "Northerne Hemisphere" og den let vuggende "Take Off" er glimrende eksempler på melodier, der er umiddelbare uden at strejfe det klichéprægede.
En anden af udgivelsens indlysende kvaliteter er, at ensemblet har fundet en dejlig fælles sound. Maintz præger lydbilledet med sin akustiske guitar, der sine steder minder lidt om Pat Metheny, når denne spiller uden alskens effekter - klar og enkel i sin lyd og med afslappet teknisk overskud. Flere steder dobler Walbum/Maintz hinanden i temapræsentationerne (lyt f.eks. til tidligere nævnte "Northern Hemisphere" eller "Caipirinha") og det fungerer glimrende ligesom både Ezequiel på trommer, Pirulito på perkussion og bas ikonet Machado formår at skinne igennem som individualister og som dele af helheden - både som musikere og som del af en fornem produktion. Herfra skal der lyde en stor ros til Bruno Cardozo, Andreas Hviid og John Fomsgaard for teknik, mix og mastering.
"Copenhagen Sao Paulo" er i sagens natur også en plade, hvor det rytmiske elemet står stærkt. Og netop på det punkt er den brasilianske trio, der akkompagnerer de danske instrumentalister virkelig velcastet. Bas, trommer og perkussion spiller med et overskud og et udpræget flair for de små nuancer i betoningen af underdelingerne, der gør, at man fornemmer den lethed, der ligger i det sydamerikanske temperament. På den baggrund suppleres den mere nordiske tone i kompositionerne, så der skabes et "feel-good"-udtryk med dybde.
Alt i alt er Walbum/Maintz og deres brasilianske medmusikere et anbefalelsesværdigt bekendtskab og undertegnede kan kun opfordre til at besøge en af deres kommende koncerter under jazzfestivallerne i henholdsvis København og Århus.
Der er efterhånden en hel del danske jazzmusikere, der har fundet vej til og inspiration i Brasilien. Således har bl.a. Thomas Clausen, Steen Rasmussen, Morten Ankarfeldt og Mais Uma med succes arbejdet sammen med musikere fra den anden side af Atlanten. Thomas Maintz og Thomas Walbum gør dem nu følgeskab med udgivelsen "Copenhagen Sao Paulo", der med succes blander et udgangspunkt i det klassiske jazzunivers med elementer fra både Sydamerika og Skandinavien. Resultatet er blevet et varmt, lyst og let tilgængeligt album, der byder på ganske glimrende World Jazz.
Alt materiale er skrevet af de to kapelmestre - fem numre af Maintz og tre af Walbum - og de har begge flair for at skrive relativt enkle temaer med fokus på gode, sangbare melodilinjer. Særligt den indledende "Shortcut", nummeret "Northerne Hemisphere" og den let vuggende "Take Off" er glimrende eksempler på melodier, der er umiddelbare uden at strejfe det klichéprægede.
En anden af udgivelsens indlysende kvaliteter er, at ensemblet har fundet en dejlig fælles sound. Maintz præger lydbilledet med sin akustiske guitar, der sine steder minder lidt om Pat Metheny, når denne spiller uden alskens effekter - klar og enkel i sin lyd og med afslappet teknisk overskud. Flere steder dobler Walbum/Maintz hinanden i temapræsentationerne (lyt f.eks. til tidligere nævnte "Northern Hemisphere" eller "Caipirinha") og det fungerer glimrende ligesom både Ezequiel på trommer, Pirulito på perkussion og bas ikonet Machado formår at skinne igennem som individualister og som dele af helheden - både som musikere og som del af en fornem produktion. Herfra skal der lyde en stor ros til Bruno Cardozo, Andreas Hviid og John Fomsgaard for teknik, mix og mastering.
"Copenhagen Sao Paulo" er i sagens natur også en plade, hvor det rytmiske elemet står stærkt. Og netop på det punkt er den brasilianske trio, der akkompagnerer de danske instrumentalister virkelig velcastet. Bas, trommer og perkussion spiller med et overskud og et udpræget flair for de små nuancer i betoningen af underdelingerne, der gør, at man fornemmer den lethed, der ligger i det sydamerikanske temperament. På den baggrund suppleres den mere nordiske tone i kompositionerne, så der skabes et "feel-good"-udtryk med dybde.
Alt i alt er Walbum/Maintz og deres brasilianske medmusikere et anbefalelsesværdigt bekendtskab og undertegnede kan kun opfordre til at besøge en af deres kommende koncerter under jazzfestivallerne i henholdsvis København og Århus.