STUNT
Gang på gang hører man om danske jazzsangerinders tårnhøje, internationale standard og det er da også en kendsgerning, at det nærmest vrimler med yderst kompetente bud på dansk vokal jazz - ingen nævnt, ingen glemt. Alene på den baggrund er forventningerne til Veronica Mortensens fjerde udgivelse i eget navn ganske store. Lægger man dertil et velfortjent påskønnelseslegat fra Danske Populær Autorer for Mortensens sangskrivning, et par skønne live oplevelser og ikke mindst et line up, der på papiret ser både dygtigt og spændende ud, så kan man som anmelder roligt nære forventninger.
Og lad det være sagt som det er - pressematerialet lyver ikke, når det præsenterer "Catching Waves" som Mortensens hidtil "klart mest helstøbte album". Det er ganske enkelt en helt igennem vellykket plade - og det er der flere grunde til.
Først og fremmest er Veronica Mortensen en begavet, original og grundig sangskriver. Hendes tekster, der er udarbejdet i samarbejde med hendes mand Niels HP, er enkle og samtidig blottet for alt for mange banale klicheer, ligesom parret i fællesskab har en god og naturlig sans for det engelske sprog. Melodierne er iørefaldende og balancerer fint mellem de enkle poppede fraser i numre som åbneren "Enjoy The Ride" og det mere komplekst jazzede som f.eks. i "This Might Not Be Cool", men hele vejen bibeholdes en snært af sangbarhed.
Som sanger viser Veronica Mortensen både teknisk overskud med upåklagelig intonation og fornem sans for at nuancere sin klang, så udtrykket bliver dynamisk og dybt. Hun formår som få jazzsangerinder herhjemme at forbinde en ganske kontant direkthed i sine fraseringer samt toneansatser med en sødme og en optimistisk lethed i udtrykket - glimrende illustreret i et af pladens absolutte højdepunkter, Lars Janssons fine melodi "Simple Sence Of Being".
Trioen, der akkompagnerer Veronica Mortensen er perfekt castet med pianisten Mads Bærentzen som den lyrisk funderede, men alligevel energiske pianist og bassisten Kristor Brødsgaard samt trommeslageren Anton Eger som de lidt mere sprælske og kantede modstykker. Sammen supplerer de ikke bare hinanden, men også Mortensen fornemt. Det samme gælder i øvrigt for den fremragende svenske trompetist Peter Asplund, der står for nogle af pladens improvisatoriske højdepunkter og spiller med en elegance, der klæder udgivelsen virkelig godt.
Den lydmæssige produktion af udgivelsen er ligeledes enormt vellykket. Vokalen står klart og varmt i forgrunden, ligesom resten af ensemblet er produceret og mixet så både instrumentalisternes individuelle særpræg og gruppens sound som helhed står tydeligt frem.
For undertegnede er udgivelsens allerstærkeste numre de mere afdæmpede af slagsen som f.eks. "Enjoy The Ride", "Where There's A Will", "Sing You A Love Song" og den bevægende "This Is Not A Love Song", men også numre som tidligere nævnte "Simple Sense Of Being" og "A Toast Of Wine" er fremragende eksempler på let tilgængelige sange i grænselandet mellem et "poppet" og et "jazzet" udtryk med dybde og integritet. Alt i alt et mere end anbefalelsesværdigt album.
Gang på gang hører man om danske jazzsangerinders tårnhøje, internationale standard og det er da også en kendsgerning, at det nærmest vrimler med yderst kompetente bud på dansk vokal jazz - ingen nævnt, ingen glemt. Alene på den baggrund er forventningerne til Veronica Mortensens fjerde udgivelse i eget navn ganske store. Lægger man dertil et velfortjent påskønnelseslegat fra Danske Populær Autorer for Mortensens sangskrivning, et par skønne live oplevelser og ikke mindst et line up, der på papiret ser både dygtigt og spændende ud, så kan man som anmelder roligt nære forventninger.
Og lad det være sagt som det er - pressematerialet lyver ikke, når det præsenterer "Catching Waves" som Mortensens hidtil "klart mest helstøbte album". Det er ganske enkelt en helt igennem vellykket plade - og det er der flere grunde til.
Først og fremmest er Veronica Mortensen en begavet, original og grundig sangskriver. Hendes tekster, der er udarbejdet i samarbejde med hendes mand Niels HP, er enkle og samtidig blottet for alt for mange banale klicheer, ligesom parret i fællesskab har en god og naturlig sans for det engelske sprog. Melodierne er iørefaldende og balancerer fint mellem de enkle poppede fraser i numre som åbneren "Enjoy The Ride" og det mere komplekst jazzede som f.eks. i "This Might Not Be Cool", men hele vejen bibeholdes en snært af sangbarhed.
Som sanger viser Veronica Mortensen både teknisk overskud med upåklagelig intonation og fornem sans for at nuancere sin klang, så udtrykket bliver dynamisk og dybt. Hun formår som få jazzsangerinder herhjemme at forbinde en ganske kontant direkthed i sine fraseringer samt toneansatser med en sødme og en optimistisk lethed i udtrykket - glimrende illustreret i et af pladens absolutte højdepunkter, Lars Janssons fine melodi "Simple Sence Of Being".
Trioen, der akkompagnerer Veronica Mortensen er perfekt castet med pianisten Mads Bærentzen som den lyrisk funderede, men alligevel energiske pianist og bassisten Kristor Brødsgaard samt trommeslageren Anton Eger som de lidt mere sprælske og kantede modstykker. Sammen supplerer de ikke bare hinanden, men også Mortensen fornemt. Det samme gælder i øvrigt for den fremragende svenske trompetist Peter Asplund, der står for nogle af pladens improvisatoriske højdepunkter og spiller med en elegance, der klæder udgivelsen virkelig godt.
Den lydmæssige produktion af udgivelsen er ligeledes enormt vellykket. Vokalen står klart og varmt i forgrunden, ligesom resten af ensemblet er produceret og mixet så både instrumentalisternes individuelle særpræg og gruppens sound som helhed står tydeligt frem.
For undertegnede er udgivelsens allerstærkeste numre de mere afdæmpede af slagsen som f.eks. "Enjoy The Ride", "Where There's A Will", "Sing You A Love Song" og den bevægende "This Is Not A Love Song", men også numre som tidligere nævnte "Simple Sense Of Being" og "A Toast Of Wine" er fremragende eksempler på let tilgængelige sange i grænselandet mellem et "poppet" og et "jazzet" udtryk med dybde og integritet. Alt i alt et mere end anbefalelsesværdigt album.