GATEWAY
Mange ting kan være medvirkende til at en udgivelse bliver vellykket. Der kan være tale om stærkt materiale, vellykket lydproduktion, finurlige arrangementer eller gedigent spillemæssigt håndværk. På Søren Dahl Jeppesens nyeste plade er det dog noget helt andet, der i første omgang gør albummet til noget særligt - nemlig det man i filmverdenen ville kalde castingen. Sammensætningen af de medvirkende på "Red Sky" (og det gælder også de lydtekniske deltagere) er simpelthen så usandsynlig velvalgt, at man må neje sig i støvet for det klarsyn Søren Dahl Jeppesen lægger for dagen som kapelmester. På den baggrund emmer udgivelsen af nødvendighed.
Mest overraskende er den helt og aldeles unikke tone islandske Oskar Gudjóhnsson bidrager med - og får - i det univers Dahl-Jeppesens kompositioner skaber. På én og samme tid luftig og tæt - kølig og varm. I sammenspil og -klang med kapelmesterens rene og klare guitarlyd og ikke mindst Klaus Nørgaards bas samt Jakob Høyers utroligt smukke trommespil (ofte ganske afdæmpet og spillet med masser af detaljer i de rytmiske underdelinger både dynamisk og klangligt) skabes der en ensemble sound, jeg personligt ikke har hørt mere original i utrolig lang tid.
Materialet er stærkt og melodiøst og arrangementerne er dejlig homogone og veldisponerede. Der er mange højdepunkter, men mine personlige favoritnumre er bl.a. den dragende indledning "Almost Home", den smukke og let synkoperede "No Stars Without Darkness" og ikke mindst den nærmest Beatles inspirerede "In The Loop" hvor guitarens indledning leder tankerne mod hittet "Blackbird".
"Red Sky" er et utrolig smukt og stemningsfyldt album og viser Søren Dahl Jeppesen som en begavet og balanceret musiker, komponist og bandleader, der med dygtighed (og måske lidt held) har omgivet sig med de helt rigtige musikalske makkere.
Køb/bestil her
Mange ting kan være medvirkende til at en udgivelse bliver vellykket. Der kan være tale om stærkt materiale, vellykket lydproduktion, finurlige arrangementer eller gedigent spillemæssigt håndværk. På Søren Dahl Jeppesens nyeste plade er det dog noget helt andet, der i første omgang gør albummet til noget særligt - nemlig det man i filmverdenen ville kalde castingen. Sammensætningen af de medvirkende på "Red Sky" (og det gælder også de lydtekniske deltagere) er simpelthen så usandsynlig velvalgt, at man må neje sig i støvet for det klarsyn Søren Dahl Jeppesen lægger for dagen som kapelmester. På den baggrund emmer udgivelsen af nødvendighed.
Mest overraskende er den helt og aldeles unikke tone islandske Oskar Gudjóhnsson bidrager med - og får - i det univers Dahl-Jeppesens kompositioner skaber. På én og samme tid luftig og tæt - kølig og varm. I sammenspil og -klang med kapelmesterens rene og klare guitarlyd og ikke mindst Klaus Nørgaards bas samt Jakob Høyers utroligt smukke trommespil (ofte ganske afdæmpet og spillet med masser af detaljer i de rytmiske underdelinger både dynamisk og klangligt) skabes der en ensemble sound, jeg personligt ikke har hørt mere original i utrolig lang tid.
Materialet er stærkt og melodiøst og arrangementerne er dejlig homogone og veldisponerede. Der er mange højdepunkter, men mine personlige favoritnumre er bl.a. den dragende indledning "Almost Home", den smukke og let synkoperede "No Stars Without Darkness" og ikke mindst den nærmest Beatles inspirerede "In The Loop" hvor guitarens indledning leder tankerne mod hittet "Blackbird".
"Red Sky" er et utrolig smukt og stemningsfyldt album og viser Søren Dahl Jeppesen som en begavet og balanceret musiker, komponist og bandleader, der med dygtighed (og måske lidt held) har omgivet sig med de helt rigtige musikalske makkere.
Køb/bestil her