jazzstjerner
  • HJEM
  • ALBUM ANMELDELSER

Morten Schantz Trio - Conveyance ****

9/30/2011

 
DAYWOODRIVE RECORDS

Morten Schantz er trods sin unge alder et alt andet end ubeskrevet blad. Han her gennem adskillige år indtaget en hovedrolle i den både musikalske og kommercielle succes JazzKamikaze, ligesom han har udgivet flere plader i eget navn med Schantz Segment. Begge de nævnte orkestre spiller moderne, groove betonet musik i grænselandet mellem jazz, funk og rock. Med sin seneste udgivelse "Conveyance" debuterer Schantz så som leder af sin egen trio på amerikanske Daywoodrive Records.

Og der er tale om en på mange måder vellykket debut, der vidner om at Schantz ikke bare kan lidt, men meget af hvert. Således består materialet af egne kompositioner samt arrangementer af både nyere numre fra pop/rock universet og amerikanske standards. Albummet indledes med den elegant vuggende "Black Sea", som Schantz selv beskriver som et forsøg på at skrive et stykke, der lyder som var det skrevet til tre-hændigt klaver. Særligt den indledende temapræsentation er fornem med både melodisk og harmonisk prægnans, ligesom de rytmiske underdelinger er ganske nuancerede. Tilsvarende gør sig gældende i den smukke "Book Of Recurring Dreams", der - ligesom "Black Seas" indledning - minder lidt om det univers som Brad Mehldau skaber med sin trio.

Anderledes "klassisk" er udtrykket i Richard Whitings "Too Marvelous For Words", Thelonious Monks "Bemsha Swing" og Schantz' egen "Ten Indian Commandments" hvor trioen swinger energisk og i øvrigt håndterer skiftende taktarter ganske sikkert og naturligt. Både Morten Ankarfeldt på bas og Janus Templeton viser sig desuden som glimrende sidemen og solister.

Albummets højdepunkter er trioens versioner af henholdsvis U2's og Peter Gabriels ballader "Love Is Blindness" samt "Downside Up". Det er ualmindelig godt set, at netop disse to numre egner sig fornemt til trioformatet. "Love Is Blindness" får om muligt endnu mere nærvær end originalen, mens "Downside Up" er det nummer på pladen, der måske læner sig mest op af det nordiske klang ideal (bl.a. med en meget smuk bas intro) i en ellers fortrinsvist amerikansk præget produktion. Og netop den lydmæssige produktion er måske undertegnedes eneste mindre kritikpunkt, idet det forekommer, som om de helt store dynamiske udsving er gået lidt tabt.

Alt i alt er "Conveyance" dog en stærk debut af nogle musikere, der med succes blander ungdommelig gnist med en tydelig forankring i og forståelse af deres egne musikalske rødder og traditionen.

Køb/bestil her

Comments are closed.

    Arkiv

    July 2013
    June 2013
    March 2013
    February 2013
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011

    RSS Feed