ILK
Guitaristen Mark Solborg har, med 11 udgivelser som enten kapelmester eller co-leader bag sig sat et markant præg på både den nationale og internationale jazz- og impro-scene. Og når ens arbejde som henholdsvis komponist og guitarist honoreres med Grammy-nomineringer, Reumert-pris og premieringer fra Statens Kunstfond samt det Spanske kulturministerium kan der vel næppe herske tvivl om kvaliteten i musikken. Solborgs seneste udspil hvor han sætter 2 kvartetter og en international stjerne saxofonist sammen er da også et glimrende eksempel på, at han evner en sjælden evne for at blande voldsomme kontraster med succes.
Først og fremmest har Solborg castet et orkester, der består af nogle exceptionelt dygtige musikere, der byder ind med både særegen, meget forskelligartet individualisme og en evne til at finde fælles fodslag i et varierende udtryk. Alene spektret af fortolkninger af saxofonen som instrument er nærmest uendelig bredt repræsenteret af hhv. Anders Banke, Laura Toxværd, Torben Snekkestad og Chris Speed ligesom den hyppige vekslen til andre beslægtede instrumenter som basklarinet og klarinet giver en bredde og en spænding i udtrykket, der er meget fængende.
Et af nøgleordene i at kunne forstå udgivelsen er "kommunikation". For lytteren bliver indspilningen først for alvor lytterværdig, når tilgangen er kommunikativ - når man er åben og prøver at sætte sig ned for at forstå musikernes interaktion både når det er det kompositoriske, der står i centrum og når det er det improvisatoriske, der fylder mest. På Solborgs udspil balancerer de to størrelser meget fint, nærmest som en helt tredje tilgang hvor de to elementer smelter sammen.
Hvis kommunikationen mellem musikerne skal lykkes så fornemt som det gør på "4+4+1" hvor der både tages og gives plads er en anden væsentlig faktor en umådelig høj grad af disciplin og ikke mindst koncentration. Faktisk er det netop sidstnævnte parameter, der skinner igennem som udgivelsens absolut stærkeste kort. Som lytter sidder man aldrig med en fornemmelse af, at de deltagende musikere mister fokus, hvilket efterlader et indtryk af stort nærvær på trods af musikkens til tider komplekse karakter.
Alt i alt er Solborgs "4+4+1" en plade, der kræver et trænet øre og et åbent sind. Alligevel rummer den i numre som f.eks. "The Whispers" elementer, der må være tiltalende for selv den mest inkarnerede mainstreamrepræsentant og som studie i veludført og periodevis decideret innovativ musik er den ganske enkelt fremragende.
Guitaristen Mark Solborg har, med 11 udgivelser som enten kapelmester eller co-leader bag sig sat et markant præg på både den nationale og internationale jazz- og impro-scene. Og når ens arbejde som henholdsvis komponist og guitarist honoreres med Grammy-nomineringer, Reumert-pris og premieringer fra Statens Kunstfond samt det Spanske kulturministerium kan der vel næppe herske tvivl om kvaliteten i musikken. Solborgs seneste udspil hvor han sætter 2 kvartetter og en international stjerne saxofonist sammen er da også et glimrende eksempel på, at han evner en sjælden evne for at blande voldsomme kontraster med succes.
Først og fremmest har Solborg castet et orkester, der består af nogle exceptionelt dygtige musikere, der byder ind med både særegen, meget forskelligartet individualisme og en evne til at finde fælles fodslag i et varierende udtryk. Alene spektret af fortolkninger af saxofonen som instrument er nærmest uendelig bredt repræsenteret af hhv. Anders Banke, Laura Toxværd, Torben Snekkestad og Chris Speed ligesom den hyppige vekslen til andre beslægtede instrumenter som basklarinet og klarinet giver en bredde og en spænding i udtrykket, der er meget fængende.
Et af nøgleordene i at kunne forstå udgivelsen er "kommunikation". For lytteren bliver indspilningen først for alvor lytterværdig, når tilgangen er kommunikativ - når man er åben og prøver at sætte sig ned for at forstå musikernes interaktion både når det er det kompositoriske, der står i centrum og når det er det improvisatoriske, der fylder mest. På Solborgs udspil balancerer de to størrelser meget fint, nærmest som en helt tredje tilgang hvor de to elementer smelter sammen.
Hvis kommunikationen mellem musikerne skal lykkes så fornemt som det gør på "4+4+1" hvor der både tages og gives plads er en anden væsentlig faktor en umådelig høj grad af disciplin og ikke mindst koncentration. Faktisk er det netop sidstnævnte parameter, der skinner igennem som udgivelsens absolut stærkeste kort. Som lytter sidder man aldrig med en fornemmelse af, at de deltagende musikere mister fokus, hvilket efterlader et indtryk af stort nærvær på trods af musikkens til tider komplekse karakter.
Alt i alt er Solborgs "4+4+1" en plade, der kræver et trænet øre og et åbent sind. Alligevel rummer den i numre som f.eks. "The Whispers" elementer, der må være tiltalende for selv den mest inkarnerede mainstreamrepræsentant og som studie i veludført og periodevis decideret innovativ musik er den ganske enkelt fremragende.