BLACKOUT MUSIC
I materialet, der følger med Marc Bernsteins seneste udgivelse beskriver kapelmesteren selv tilblivelsen af musikken som en proces, der er centreret omkring gode mennesker og en deraf følgende tryghed, som giver plads til fri og dedikeret kommunikation om komponistens musikalske intentioner. Og det er ganske rammende, for "Good People Music" er et album, der emmer af varme musikerne imellem - pudsigt nok et parameter, der er let at høre, men ganske svært at forklare, endsige beskrive.
Heldigvis rummer udgivelsen udover ovennævnte kvalitet masser af andre elementer, der gør den til en god og lytteværdig oplevelse. Alene de medvirkende gør Bernsteins nye album interessant - de er nemlig ikke bare gode mennesker, men også aldeles gode musikere, der hver især har bevæget sig på både den frie og mere stramme scene inden for jazzen og på denne måde klæder det valgte materiale fornemt. Således rummer udgivelsen både et element af noget velkendt og en friskhed i udtrykket.
Materialet er begavet komponeret og udvalgt og består fortrinsvist af Bernsteins egne numre suppleret af bl.a. den danske klassiker "I Skovens Dybe Stille Ro" (eller som skrevet på omslaget blot "Stille Ro"). Særligt den indledende "AB/CD" er ganske vellykket både hvad angår det tematiske materiale og hvad angår musikernes nænsomme behandling af det dynamiske parameter i musikken, hvor det indledende basostinat og basklarinettens tema gradvist udfoldes i en ganske bevægende stemning, med masser af nedadgående melodibevægelser.
Og netop instrumenteringen og arrangementerne er et af udgivelsens mest oplagte fortrin. Bernstein selv veksler relativt ubesværet mellem basklarinet, sopran-, alt-, tenor og baryton saxofon, og det er særligt hans basklarinetspil, der - med en blød og varm klang og fine melodiske linjer i improvisationerne - står særlig stærkt på udgivelsen både i den tidligere nævnte "AB/CD", men også i numre som den smukt og enkelt leverede "A.M" og "Stille Ro". Bl.a. sidstnævnte numre viser i øvrigt, at Billy Harts medvirken er noget af et scoop. Hans trommespil er overordentlig musikalsk, klangligt velfunderet og går langt ud over den rytmiske rolle som mange trommeslagere nøjes eller må nøjes med at udfylde. Jonas Westergaard på bas og Jacob Anderskov på hhv. piano og rhodes supplerer en kvartet af stærke individualister med blik for helheden.
Endelig er det værd at fremhæve hvorledes der er masser af luft i arrangementerne. Musikerne giver hinanden plads og det gør, at man fornemmer en fin og moden kommunikation.
Køb/bestil her
I materialet, der følger med Marc Bernsteins seneste udgivelse beskriver kapelmesteren selv tilblivelsen af musikken som en proces, der er centreret omkring gode mennesker og en deraf følgende tryghed, som giver plads til fri og dedikeret kommunikation om komponistens musikalske intentioner. Og det er ganske rammende, for "Good People Music" er et album, der emmer af varme musikerne imellem - pudsigt nok et parameter, der er let at høre, men ganske svært at forklare, endsige beskrive.
Heldigvis rummer udgivelsen udover ovennævnte kvalitet masser af andre elementer, der gør den til en god og lytteværdig oplevelse. Alene de medvirkende gør Bernsteins nye album interessant - de er nemlig ikke bare gode mennesker, men også aldeles gode musikere, der hver især har bevæget sig på både den frie og mere stramme scene inden for jazzen og på denne måde klæder det valgte materiale fornemt. Således rummer udgivelsen både et element af noget velkendt og en friskhed i udtrykket.
Materialet er begavet komponeret og udvalgt og består fortrinsvist af Bernsteins egne numre suppleret af bl.a. den danske klassiker "I Skovens Dybe Stille Ro" (eller som skrevet på omslaget blot "Stille Ro"). Særligt den indledende "AB/CD" er ganske vellykket både hvad angår det tematiske materiale og hvad angår musikernes nænsomme behandling af det dynamiske parameter i musikken, hvor det indledende basostinat og basklarinettens tema gradvist udfoldes i en ganske bevægende stemning, med masser af nedadgående melodibevægelser.
Og netop instrumenteringen og arrangementerne er et af udgivelsens mest oplagte fortrin. Bernstein selv veksler relativt ubesværet mellem basklarinet, sopran-, alt-, tenor og baryton saxofon, og det er særligt hans basklarinetspil, der - med en blød og varm klang og fine melodiske linjer i improvisationerne - står særlig stærkt på udgivelsen både i den tidligere nævnte "AB/CD", men også i numre som den smukt og enkelt leverede "A.M" og "Stille Ro". Bl.a. sidstnævnte numre viser i øvrigt, at Billy Harts medvirken er noget af et scoop. Hans trommespil er overordentlig musikalsk, klangligt velfunderet og går langt ud over den rytmiske rolle som mange trommeslagere nøjes eller må nøjes med at udfylde. Jonas Westergaard på bas og Jacob Anderskov på hhv. piano og rhodes supplerer en kvartet af stærke individualister med blik for helheden.
Endelig er det værd at fremhæve hvorledes der er masser af luft i arrangementerne. Musikerne giver hinanden plads og det gør, at man fornemmer en fin og moden kommunikation.
Køb/bestil her