STUNT
Kira Skov er en af den slags sangerinder, der formår at overføre ikke bare en fremragende stemme, men også en rigt facetteret og dyb personlighed til de udgivelser hun sender på gaden. Undertegnede har været fan af Kira længe, og pladerne med The Kindred Spirits og Ghost Riders roterer med jævne mellemrum på anlægget eller under løbeturen. Det har derfor været med en blanding af forventningens glæde og en hvis frygt for om kombinationen Holiday og Skov holder vand, at jeg er gået til gennemlytningerne af "Memories Of Days Gone By", ikke mindst fordi andre sangerinder har haft ganske blandet succes med at fortolke Holiday, eller med at fortolke som Holiday.
Derfor er en af udgivelsens største forcer at Kira netop finder sit helt eget ståsted, et ståsted, der afslører en moden sangerinde, der har teknisk overskud, fornem fraseforståelse og samtidig en personlig udtrykskraft i stemmen, der går langt ud over originaliteten i hendes medfødte klang samt veldoserede vibrato. Som lytter er man ikke i tvivl om, at sangene leveres af en person, der har mærket livet på godt og ondt, og på den måde deler en form for slægtskab med Billie Holiday. Det betyder også, at man ikke opfatter det som en tilsnigelse, når hun i Nina Simones fremragende "Four Women" synger "My skin is black, my arms are long, my hair is woolly, my back is strong -strong enough to take the pain, inflicted again and again". Det oser af autenticitet og er et af udgivelsens absolutte højdepunkter.
Også i numre som Billie Holidays signatursang "God Bless The Child", "I'll Be Seeing You", egenkompositionen "Am I Mad" og ikke mindst de lidt mindre mellow fortolkede "You Let Me Down" og "All Of Me" yder Kira Skov en ekseptionel indsats som vokalist - det er lige før man spørger sig selv om det overhovedet kan gøres bedre.
Udover Kira Skovs vokal byder "Memories Of Days Gone By" også på helt og aldeles glimrende musiker- og ikke mindst arrangørpræstationer. Hvad enten det er Jakob Dinesen (ts), Mads Hyhne (trb) eller Heine Hansen (p), der har bidraget med arrangementerne, så er de både originale, transparente og samtidig tro mod den tradition som Holidays egne musikere var med til at definere. Derudover yder de sammen med Nicolai Munch-Hansen på bas og RJ Miller på trommer en helt fabelagtig indsats som akkompagnatører og ikke mindst solister. Nyd f.eks. Heine Hansens klaversolo i "Good Morning Heartache" - simpel og derved utrolig ekspressiv, eller Hyhnes solo i "Four Women" med skøn og nuanceret tone på trombonen.
Det gennemgående positive udtryk på "Memories Of Days Gone By" kompleteres af en helt fantastisk lydmæssig produktion, der formår at overføre natklub feelingen til indspilningen samtidig med, at lyden på alle musikerne klæder deres personlige stil og sound. Undertegnede tør allerede nu love, at Kira Skovs hyldest til Billie Holiday vil være at finde på Jazzstjerner.dk's liste over årets bedste udgivelser i et felt, der i øvrigt er enestående stærkt.
Køb/bestil her
Kira Skov er en af den slags sangerinder, der formår at overføre ikke bare en fremragende stemme, men også en rigt facetteret og dyb personlighed til de udgivelser hun sender på gaden. Undertegnede har været fan af Kira længe, og pladerne med The Kindred Spirits og Ghost Riders roterer med jævne mellemrum på anlægget eller under løbeturen. Det har derfor været med en blanding af forventningens glæde og en hvis frygt for om kombinationen Holiday og Skov holder vand, at jeg er gået til gennemlytningerne af "Memories Of Days Gone By", ikke mindst fordi andre sangerinder har haft ganske blandet succes med at fortolke Holiday, eller med at fortolke som Holiday.
Derfor er en af udgivelsens største forcer at Kira netop finder sit helt eget ståsted, et ståsted, der afslører en moden sangerinde, der har teknisk overskud, fornem fraseforståelse og samtidig en personlig udtrykskraft i stemmen, der går langt ud over originaliteten i hendes medfødte klang samt veldoserede vibrato. Som lytter er man ikke i tvivl om, at sangene leveres af en person, der har mærket livet på godt og ondt, og på den måde deler en form for slægtskab med Billie Holiday. Det betyder også, at man ikke opfatter det som en tilsnigelse, når hun i Nina Simones fremragende "Four Women" synger "My skin is black, my arms are long, my hair is woolly, my back is strong -strong enough to take the pain, inflicted again and again". Det oser af autenticitet og er et af udgivelsens absolutte højdepunkter.
Også i numre som Billie Holidays signatursang "God Bless The Child", "I'll Be Seeing You", egenkompositionen "Am I Mad" og ikke mindst de lidt mindre mellow fortolkede "You Let Me Down" og "All Of Me" yder Kira Skov en ekseptionel indsats som vokalist - det er lige før man spørger sig selv om det overhovedet kan gøres bedre.
Udover Kira Skovs vokal byder "Memories Of Days Gone By" også på helt og aldeles glimrende musiker- og ikke mindst arrangørpræstationer. Hvad enten det er Jakob Dinesen (ts), Mads Hyhne (trb) eller Heine Hansen (p), der har bidraget med arrangementerne, så er de både originale, transparente og samtidig tro mod den tradition som Holidays egne musikere var med til at definere. Derudover yder de sammen med Nicolai Munch-Hansen på bas og RJ Miller på trommer en helt fabelagtig indsats som akkompagnatører og ikke mindst solister. Nyd f.eks. Heine Hansens klaversolo i "Good Morning Heartache" - simpel og derved utrolig ekspressiv, eller Hyhnes solo i "Four Women" med skøn og nuanceret tone på trombonen.
Det gennemgående positive udtryk på "Memories Of Days Gone By" kompleteres af en helt fantastisk lydmæssig produktion, der formår at overføre natklub feelingen til indspilningen samtidig med, at lyden på alle musikerne klæder deres personlige stil og sound. Undertegnede tør allerede nu love, at Kira Skovs hyldest til Billie Holiday vil være at finde på Jazzstjerner.dk's liste over årets bedste udgivelser i et felt, der i øvrigt er enestående stærkt.
Køb/bestil her