jazzstjerner
  • HJEM
  • ALBUM ANMELDELSER

Den Danske Salmeduo - På Stjernetæpper Lyseblå ****

12/25/2011

 
AERO MUSIC

Den Danske Salmeduo bestående af Chritsian Vuust og Hans Esbjerg udgiver med „På Stjernetæpper Lyseblå“ sit femte album siden debuten i 1998 – et faktum, der vidner om, at de to musikere har arbejdet sig frem til et ganske holdbart koncept. Nærværende udgivelse består af 15 fortolkninger af mere eller mindre kendte julesalmer, samt et enkelt originalt præludium som duoens medlemmer selv er ophavsmænd til.

Pladen gør sig usædvanlig godt i disse juledage, som en kærkommen og yderst kvalificeret modvægt til meget af det mildest talt svulstige og/eller masseproducerede julemusik som ellers finder vej til højttalere i mange indkøbscentre, cafeer og hjem, først og fremmest, fordi den er gennemgående smagfuldt udformet.

Udgivelsen har mange attraktioner. Arrangementerne er yderst velafbalancerede. Vuust/Esbjerg formår at skabe gennemsigtighed samtidig med, at der er plads til de små dynamiske udsving, der gør, at udgivelsen bevarer et gennemgående nærvær. En af udgivelsens mest åbenlyse kvaliteter er at Christian Vuust behersker både klarinet, basklarinet, tenor- og sopransaxofon i en grad så det er en sand fornøjelse. Særligt forbavses og betages man af hvor usvigelig sikker hans intonation er – det vidner om en musikalitet, der er få forundt. Nyd for eksempel den fornemme og helt simple præsentation af den flerstemmige koralsats i „Hjerte, løft din glædes vinger“ – i øvrigt smukt indledt af duoens eget præludium. At Vuust uden besvær skifter mellem hele fire blæseinstrumenter bidrager ligeledes til, at pladens ellers „snævre“ koncept aldrig drukner i ligegyldighed. Men også Esbjerg formår i sit klaverspil at være meget nuanceret både med henblik på de smukke harmoniseringer, der aldirg kammer over i det konstruerede og de smukke melodiske linjer, der karakteriserer hans akkompagnement. Ligeledes er hans anslag meget tiltalende.

Stort set alle salmerne rummer deres egne små personlige og vedkommende ideer, men der er alligevel nogle der fremstår som små perler. F.eks. er „Barn Jesus i en krybbe lå“ i sin folkloristiske tilgang virkelig tiltalende. Det samme gør sig gældende for „Dejlig Er Jorden“, de nærmest klassiske jazz-/popballader „Dejlig er den himmel blå“ og „Julen har bragt velsignet bud“ og de måske mindre kendte „O kom, o kom, Immanuel“ og „Blåt vælded lys frem bag skyers skred“. Netop materialevalget viser også, at Den Danske Salmeduo ikke vælger de nemme løsninger – der er ingen tvivl om, at de har været grundige og kritiske med hensyn til udvalget af de salmer, der er kommet med på udgivelsen.

Alt i alt fremstår „På Stjernetæpper Lyseblå“ som et uhyre helstøbt, grundigt og gennemgående musikalsk album, der vil finde vej til undertegnedes CD afspiller i adskillige af de kommende juleår.

Køb/bestil her

Signe Juhl with Nikolaj Bentzon Trio - Silvertounged ****

12/14/2011

 
DO IT AGAIN RECORDS

I pressematerialet der følger med Do It Again Records' seneste udgivelse præsenteres Signe Juhl som et talent, der udover musikalitet, personlighed og integritet også byder på en solid baggrund i en årelang konservatorieuddannelse og dermed en kunstnerisk værktøjskasse, der adskiller hende markant fra de mange håbefulde "talenter", der vælter ud af skærmen i alskens kommercielle talentshows, som f.eks. X-factor. På den måde fremstilles hun som noget helt unikt. Derfor er det også en hårfin balance, når Nicolaj Bentzon Trio og Juhl på "Silvertounged" både i albummets præsentation og dele af dets indhold (blandt de tre indledende numre er der hele to "Elvis"-klassikere) selv - bevidst eller ubevidst - går ned af kommercialismens sti (og det er der i undertegnedes optik intet galt med). Generelt er der tale om musik på meget højt niveau, men der er også tale om et album hvor man sidder med en fornemmelse af, at Signe Juhls helt åbenlyse talent ikke forløses helt - endnu, for hun skal nok finde sin plads og berettigelse blandt de mange begavede jazzvokalister, som Sinne Eeg, Sidsel Storm, Malene Mortensen, Cathrine Legardh, Birgitte Soojin og andre i samme (udvidede) generation.

Og der er da heller ingen tvivl om, at det er Juhl, der er albummets hovedattraktion. Hendes stemme er original og let, og hun fraserer ganske elegant og sikkert. Samtidig er der en naturlig sødme i hendes udtryk som virkelig klæder materialet på nærværende udgivelse. Det er bl.a. de netop nævnte attributter, der gør, at numre som "Love Me Tender" og " Are You Lonesome Tonight" ikke drukner i det sukkersøde. I de nævnte klassikere formår Juhl at servere melodien uden store fraseringsmæssige armbevægelser samtidig med at intensiteten i de ret simple strukturer bevares, og det er faktisk ganske imponerende. Pladens stærkeste numre er i undertegnedes optik Mancini/Walkers "Loss Of Love", Moody/Jeffersons "Moody's Mood For Love" (flot serveret som duet med glimrende basspil af Kasper Tagel) og ikke mindst den smukke fortolkning af Joni Mitchells "A Case Of You", hvor man for alvor får en fornemmelse af, at Juhl som vokalist har mere på spil end blot en god stemme og en fornem teknik. Særligt sidstnævnte nummer emmer af autenticitet og Nikolaj Bentzon Trios akkompagnement i den lidt mere poppede ende af jazzspektret er meget smagfuldt.

Det er en ganske lytteværdig CD, den er transparent og den er udført af fine musikere, ligesom den er lækkert produceret. Med lidt mere tyngde i selve materialet,  ikke mindst på den tekstmæssige side ville Signe Juhl Jensen og Nikolaj Bentzon Trio fremstå som den sprængfarlige cocktail, der er potentiale til - så musikken ikke "blot" imponerer, men også bevæger.

Køb/bestil her

Kira Skov - Memories Of Days Gone By *****

12/2/2011

 
STUNT

Kira Skov er en af den slags sangerinder, der formår at overføre ikke bare en fremragende stemme, men også en rigt facetteret og dyb personlighed til de udgivelser hun sender på gaden. Undertegnede har været fan af Kira længe, og pladerne med The Kindred Spirits og Ghost Riders roterer med jævne mellemrum på anlægget eller under løbeturen. Det har derfor været med en blanding af forventningens glæde og en hvis frygt for om kombinationen Holiday og Skov holder vand, at jeg er gået til gennemlytningerne af "Memories Of Days Gone By", ikke mindst fordi andre sangerinder har haft ganske blandet succes med at fortolke Holiday, eller med at fortolke som Holiday.

Derfor er en af udgivelsens største forcer at Kira netop finder sit helt eget ståsted, et ståsted, der afslører en moden sangerinde, der har teknisk overskud, fornem fraseforståelse og samtidig en personlig udtrykskraft i stemmen, der går langt ud over originaliteten i hendes medfødte klang samt veldoserede vibrato. Som lytter er man ikke i tvivl om, at sangene leveres af en person, der har mærket livet på godt og ondt, og på den måde deler en form for slægtskab med Billie Holiday. Det betyder også, at man ikke opfatter det som en tilsnigelse, når hun i Nina Simones fremragende "Four Women" synger "My skin is black, my arms are long, my hair is woolly, my back is strong -strong enough to take the pain, inflicted again and again". Det oser af autenticitet og er et af udgivelsens absolutte højdepunkter.

Også i numre som Billie Holidays signatursang "God Bless The Child", "I'll Be Seeing You", egenkompositionen "Am I Mad" og ikke mindst de lidt mindre mellow fortolkede "You Let Me Down" og "All Of Me" yder Kira Skov en ekseptionel indsats som vokalist - det er lige før man spørger sig selv om det overhovedet kan gøres bedre.

Udover Kira Skovs vokal byder "Memories Of Days Gone By" også på helt og aldeles glimrende musiker- og ikke mindst arrangørpræstationer. Hvad enten det er Jakob Dinesen (ts), Mads Hyhne (trb) eller Heine Hansen (p), der har bidraget med arrangementerne, så er de både originale, transparente og samtidig tro mod den tradition som Holidays egne musikere var med til at definere. Derudover yder de sammen med Nicolai Munch-Hansen på bas og RJ Miller på trommer en helt fabelagtig indsats som akkompagnatører og ikke mindst solister. Nyd f.eks. Heine Hansens klaversolo i "Good Morning Heartache" - simpel og derved utrolig ekspressiv, eller Hyhnes solo i "Four Women" med skøn og nuanceret tone på trombonen.

Det gennemgående positive udtryk på "Memories Of Days Gone By" kompleteres af en helt fantastisk lydmæssig produktion, der formår at overføre natklub feelingen til indspilningen samtidig med, at lyden på alle musikerne klæder deres personlige stil og sound. Undertegnede tør allerede nu love, at Kira Skovs hyldest til Billie Holiday vil være at finde på Jazzstjerner.dk's liste over årets bedste udgivelser i et felt, der i øvrigt er enestående stærkt.

Køb/bestil her

    Arkiv

    July 2013
    June 2013
    March 2013
    February 2013
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011

    RSS Feed