ARTPEOPLE
I covernoterne til sin seneste og kun anden soloplade udtaler Aske Bentzon at udgivelsen har været længe undervejs. Tilsvarende gør sig gældende for anmeldelsen af "Talking Sounds" her på sitet. Hvorfor? Ikke på grund af travlhed - selvom dette sagtens kunne have været et glimrende og reelt argument - men på grund af helt fundamentale vanskeligheder med at finde nøglen til CD'ens kerne. Pudsigt egentlig - for den bliver serveret i de føromtalte covernoter, hvor Bentzon gør rede for, at fokus - modsat hans første soloplade "badminton" - ligger i det improvisatoriske og ikke i det melodiske. Men når nu gode og bevægende melodier er en af undertegnedes absolutte kæpheste både som udøver, men i mindst lige så høj grad som lytter hvordan skal man så anmelde pladen uden at ens redegørelser reduceres til smagsdommeri? Jo, det tager tid - man skal tilegne sig pladens grundkoncept (ved adskillige gennemlytninger) og siden acceptere det som en selvfølge, hvorefter man opdager, at den er fyldt med kvalitet.
Først og fremmest skaber Bentzon og hans glimrende medmusikere (Ben Besiakov på Fender Rhodes, Mikkel Nordsø på Guitar, Moussa Diallo på bas og Klaus Menzer på trommer) et meget originalt og homogent soundscape - både i den individuelle instrumentalsound, men også i ensemblesounden som helhed. Det akustiske og det elektroniske, det klassisk jazzede og det mere rockede, det blide og det hårde eller mere generelt bare kontrasterne blander fornemt og udtrykket er derfor ganske homogent. Samtlige numre former sig som numre, der udvikler sig i rumlig forstand, som stemninger, fremfor historier. Formmæssigt bygger materialet ofte på stilistisk ganske forskellige universer (lyt f.eks. til et nummer som "Gut Brain" eller den afsluttende "Things To Remember"), men grundstemningen er som regel intakt - lidt som om man svæver frit og ens retning bestemmes af små impulser, der gives af omgivelserne undervejs.
Det instrumentale håndværk er eminent. Særligt er jeg vild med de numre hvor Besiakov gør brug af orgelet. Det er forfriskende at opleve ham i den rolle ligesom det er yderst velvalgt i den kontekst det bliver brugt i. Men også Diallos basspil er både rytmisk og fraseringsmæssigt på et meget højt niveau.
Generelt er "Talking Sounds" en plade der skaber en stemning mere end at den hanker op i en, der allerede ligger i lytteren. Derfor kræver det, at man sænker paraderne og tager imod. Accepterer man dette vilkår er Bentzons seneste epos en både interessant, behagelig og ret vellykket udgivelse.
Køb/bestil her
I covernoterne til sin seneste og kun anden soloplade udtaler Aske Bentzon at udgivelsen har været længe undervejs. Tilsvarende gør sig gældende for anmeldelsen af "Talking Sounds" her på sitet. Hvorfor? Ikke på grund af travlhed - selvom dette sagtens kunne have været et glimrende og reelt argument - men på grund af helt fundamentale vanskeligheder med at finde nøglen til CD'ens kerne. Pudsigt egentlig - for den bliver serveret i de føromtalte covernoter, hvor Bentzon gør rede for, at fokus - modsat hans første soloplade "badminton" - ligger i det improvisatoriske og ikke i det melodiske. Men når nu gode og bevægende melodier er en af undertegnedes absolutte kæpheste både som udøver, men i mindst lige så høj grad som lytter hvordan skal man så anmelde pladen uden at ens redegørelser reduceres til smagsdommeri? Jo, det tager tid - man skal tilegne sig pladens grundkoncept (ved adskillige gennemlytninger) og siden acceptere det som en selvfølge, hvorefter man opdager, at den er fyldt med kvalitet.
Først og fremmest skaber Bentzon og hans glimrende medmusikere (Ben Besiakov på Fender Rhodes, Mikkel Nordsø på Guitar, Moussa Diallo på bas og Klaus Menzer på trommer) et meget originalt og homogent soundscape - både i den individuelle instrumentalsound, men også i ensemblesounden som helhed. Det akustiske og det elektroniske, det klassisk jazzede og det mere rockede, det blide og det hårde eller mere generelt bare kontrasterne blander fornemt og udtrykket er derfor ganske homogent. Samtlige numre former sig som numre, der udvikler sig i rumlig forstand, som stemninger, fremfor historier. Formmæssigt bygger materialet ofte på stilistisk ganske forskellige universer (lyt f.eks. til et nummer som "Gut Brain" eller den afsluttende "Things To Remember"), men grundstemningen er som regel intakt - lidt som om man svæver frit og ens retning bestemmes af små impulser, der gives af omgivelserne undervejs.
Det instrumentale håndværk er eminent. Særligt er jeg vild med de numre hvor Besiakov gør brug af orgelet. Det er forfriskende at opleve ham i den rolle ligesom det er yderst velvalgt i den kontekst det bliver brugt i. Men også Diallos basspil er både rytmisk og fraseringsmæssigt på et meget højt niveau.
Generelt er "Talking Sounds" en plade der skaber en stemning mere end at den hanker op i en, der allerede ligger i lytteren. Derfor kræver det, at man sænker paraderne og tager imod. Accepterer man dette vilkår er Bentzons seneste epos en både interessant, behagelig og ret vellykket udgivelse.
Køb/bestil her