ALISIO MUSIC/GATEWAY
Simon Spang-Hanssen er dét, man med rette kan kalde en "garvet rotte" på den danske og internationale jazzscene. Hans bagkatalog spænder vidt - senest anmeldte jazzstjerner.dk den brasiliansk inspirerede "Bird In Space" - og grundlæggende er hans musik både enkel, melodiøs og rytmisk inciterende. Sidstnævnte gør sig - trods fraværet af en trommeslager - også gældende på nærværende udgivelse "Citizen Song" som præsenterer Simon Spang-Hanssens "Special Quartet".
Pladen byder på mange fine kvaliteter. Først og fremmest er det en forrygende kvartet Spang-Hanssen har samlet - i mere end en forstand. Musikerne er nogle af landets absolut bedste: Kristian Jørgensen på violin, Kaare Munkholm på vibrafon, Jesper Lundgaard på kontrabas og endelig kapelmesteren selv på tenorsaxofon. Samtidig er netop instrumenteringen en af de væsentligste årsager til, at kvartetten byder på en aldeles original lyd hvor særligt parløbet mellem violin og tenorsaxofonen i mange af temapræsentationerne giver en særlig klang. Men også vibrafonens opgave som både akkord- og melodiinstrument og ikke mindst dens rytmiske rolle er sammen med Lundgaards stramme, velintonerede og fyldige bas med til at give kvartetten en let genkendelig sound.
Materialet på udgivelsen består af genfortolkninger af klassikere fra jazz repertoiret samt Spang-Hanssens egne kompositioner. Rent dramaturgisk er numrene ganske velvalgte med en fin fornemmelse for de små variationer, som gør at man som lytter bevarer nysgerrigheden. Arrangementerne er fornemme - højdepunkter i den henseende er blandt andet Dexter Gordons "Montmartre" (nyd blandt andet det fornemme sammenspil mellem vibrafon og violin i introen) og J. Kerns "Yesterdays" hvor Lundgaard viser, at han er en af de få rytmiske bassister herhjemme, der behersker den strøgne bas i et dejlig vemodigt arrangement.
Sammenspillet er glimrende - ikke alene swinger kvartetten fremragende, musikerne formår også at interagere fornemt på det mere stemningsmæssige niveau ligesom der gives god plads til hinanden i de i øvrigt meget fine soli. Gennemgående er der et godt melodisk og klangligt fokus i improvisationerne hvilket klæder både ensemblet og ikke mindst materialet.
Endelig er det en i lydteknisk forstand veludført indspilning med en fin balance, hvor de enkelte instrumentalisters særpræg fremstår ganske tydeligt, samtidig med at det samlede lydbillede er varmt og homogent. Alt i alt en udgivelse undertegnede kommer til at vende tilbage til ved mange fremtidige lejligheder.
Simon Spang-Hanssen er dét, man med rette kan kalde en "garvet rotte" på den danske og internationale jazzscene. Hans bagkatalog spænder vidt - senest anmeldte jazzstjerner.dk den brasiliansk inspirerede "Bird In Space" - og grundlæggende er hans musik både enkel, melodiøs og rytmisk inciterende. Sidstnævnte gør sig - trods fraværet af en trommeslager - også gældende på nærværende udgivelse "Citizen Song" som præsenterer Simon Spang-Hanssens "Special Quartet".
Pladen byder på mange fine kvaliteter. Først og fremmest er det en forrygende kvartet Spang-Hanssen har samlet - i mere end en forstand. Musikerne er nogle af landets absolut bedste: Kristian Jørgensen på violin, Kaare Munkholm på vibrafon, Jesper Lundgaard på kontrabas og endelig kapelmesteren selv på tenorsaxofon. Samtidig er netop instrumenteringen en af de væsentligste årsager til, at kvartetten byder på en aldeles original lyd hvor særligt parløbet mellem violin og tenorsaxofonen i mange af temapræsentationerne giver en særlig klang. Men også vibrafonens opgave som både akkord- og melodiinstrument og ikke mindst dens rytmiske rolle er sammen med Lundgaards stramme, velintonerede og fyldige bas med til at give kvartetten en let genkendelig sound.
Materialet på udgivelsen består af genfortolkninger af klassikere fra jazz repertoiret samt Spang-Hanssens egne kompositioner. Rent dramaturgisk er numrene ganske velvalgte med en fin fornemmelse for de små variationer, som gør at man som lytter bevarer nysgerrigheden. Arrangementerne er fornemme - højdepunkter i den henseende er blandt andet Dexter Gordons "Montmartre" (nyd blandt andet det fornemme sammenspil mellem vibrafon og violin i introen) og J. Kerns "Yesterdays" hvor Lundgaard viser, at han er en af de få rytmiske bassister herhjemme, der behersker den strøgne bas i et dejlig vemodigt arrangement.
Sammenspillet er glimrende - ikke alene swinger kvartetten fremragende, musikerne formår også at interagere fornemt på det mere stemningsmæssige niveau ligesom der gives god plads til hinanden i de i øvrigt meget fine soli. Gennemgående er der et godt melodisk og klangligt fokus i improvisationerne hvilket klæder både ensemblet og ikke mindst materialet.
Endelig er det en i lydteknisk forstand veludført indspilning med en fin balance, hvor de enkelte instrumentalisters særpræg fremstår ganske tydeligt, samtidig med at det samlede lydbillede er varmt og homogent. Alt i alt en udgivelse undertegnede kommer til at vende tilbage til ved mange fremtidige lejligheder.