jazzstjerner
  • HJEM
  • ALBUM ANMELDELSER

Makiko Hirabayashi/Flemming Agerskov - Binocular ****

2/29/2012

 
STUNT

Det er efterhånden et godt stykke tid siden Maikko Hirabayashis og Flemming Agerskovs "Binocular" fandt vej til undertegnedes postkasse. Udgivelsens kvalitet taget i betragtning er det ganske ærgerligt, at albummet har ligget lidt længere nede i stakken af CD'er, der har ventet på en anmeldelse her på siden. "Binocular" er en term, der dækker over dét at se med begge øjne og i titlen ligger således en ganske rammende beskrivelse af albummet, idet den signalerer et musikalsk univers med dybde og perspektiv.

Allerede Hirabayashis indledende "Migrating South" er et af pladens mange højdepunkter både fordi den fornemt og meget naturligt præsenterer udgivelsens tre medvirkende instrumentalister, men også fordi den giver et klart bud på hele udgivelsens mange kvaliteter. Først og fremmest er sounden utrolig veldefineret både hvad angår instrumentalsounden og hvad angår den lydtekniske produktion. Agerskov spiller med distinkt og dog luftig tone, Hirabayashis anslag er blødt og egalt, mens Francesco Calìs akkordeon er spillet med sydlandsk melankoli samt god dynamik og i øvrigt blander fremragende med både flygelhorn og trompet gennem hele indspilningen. Og så er lydlegenden Jan Erik Kongshaug fra Rainbow studiet i Oslo det helt rigtige match for duoen/trioen, idet han som få mestrer at fange et enormt antal af detaljer (som f.eks. at flyglet synger med i Agerskovs indledning på netop "Migrating South") samtidig med at han formår at skabe et utrolig velbalanceret samlet lydlandskab.

Også pladens fine vekselspil mellem det kompositoriske og improvisatoriske element er ganske tiltalende. Der er stærke temaer som f.eks. i den afsluttende "Oslo", mere figurative/associative numre som den levende "House Of Ants", mere sfæriske skæringer som "Readings" og endelig også mere rytmisk orienterede sange som eksempelvis "Snare Drum". Sammenspillet er fornemt både dér, hvor der kun er tale om Hirabayashi/Agerskov i duo format og dér, hvor Calì blander sig med sin akkordeon. Der er en ganske naturlig dynamisk og fraseringsmæssig forståelse mellem musikerne og på trods af musikkens ambiente karakter spilles der med fin rytmisk tæft. 

Endelig emmer udgivelsen af en originalitet, der er logisk - men ikke nødvendigvis let at forløse - når man sammensætter musikere med så forskellige baggrunde som dem, der medvirker på pladen her. Udtrykket er nordisk samtidig med, at det er bredt og åbent med et nærmest universelt udsyn. Ganske anbefalelsesværdigt.

Køb/bestil her

Jakob Bro - Time *****

2/1/2012

 
LOVELAND RECORDS

Jakob Bro er en original - et faktum han senest har manifesteret med den prisbelønnede og anmelderroste  udgivelse  "Balladeering", der positionerede ham stærkt både som musiker og ikke mindst som komponist. "Time" lægger sig - som den medfølgende pressemeddelelse antyder - i slipstrømmen af forgængeren samtidig med, at den peger fremad og viser, at Bro og hans medmusikere med de internationale ikoner Lee Konitz og Bill Frisell som gengangere og bassisten Thomas Morgan som nyt medlem i kvartetten ikke er stagneret i deres afdæmpede udtryk. Der er stadig tale om et ambient og nærmeste underspillet univers, men  det emmer af sublim musikalitet og nødvendighed.

Kvaliteterne står i kø på "Time". Først og fremmest er det et fornemt line up - ikke bare på grund af musikernes vanvittigt høje niveau, men også fordi besætningen med to guitarer (Bro og Frisell fremstår til tider nærmest yin- og yang-agtige - vidt forskellige og dog uløseligt beslægtet og forbundet) og uden trommer synes at være skræddersyet til Bros kompositioner. At der ikke er trommer på udgivelsen klæder musikken og dens først og fremmest rummelige univers vanvittigt godt, og sammenspillet mellem de fire musikere er meget fornemt i sin både lydhøre og udfordrende fremtoning.

Bros kompositioner er meget stærke i deres til tider nærmest naivistiske enkelhed. De taler først og fremmest til hjertet - måske fordi den periodevis ret simple harmonik og de sangbare melodilinjer på trods af numrenes originalitet rummer et strejf af noget velkendt. Numre som den skønne "Cirkler", den stemningsmættede "Fiordlands" og den akustiske "Smaa Dyr" vidner alle om, at Bro som komponist tilstræber det organiske og enkle uden at forfalde til klicheernes verden.

Musikernes fornemme sammen- og solospil samt kompositionernes særegenhed tillægges ydeligere dimensioner af en fantastisk afbalanceret lydmæssig produktion, hvor den enkeltes musikalske identitet og klang understøttes ligeså ubesværet og elegant som ensemblesounden som helhed. Det er ganske enkelt fremragende.

Dét, der dog gør "Time" til en udgivelse af de helt særlige, er pauserne mellem numrene. Man kunne frygte at det ambiente og nærmest meditative univers i udgivelsens udtryk kunne lulle lytteren ind i kedsomheden, men selv stilheden, der kæder numrene sammen synger med. Det er nærmest som om den klassiske idé om spænding og afspænding er vendt på hovedet, således at pauserne slår gnister og musikken giver ro. På den måde bliver udgivelsens dramaturgi meget dragende og original.

Køb/bestil her  

    Arkiv

    July 2013
    June 2013
    March 2013
    February 2013
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    September 2011
    August 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011

    RSS Feed