Christina Von Bülow/Fredrik Lundin - Silhouette *****

STUNT
Det kan undre, at et projekt, der virker så oplagt som Christina Von Bülows og Fredrik Lundins møde og samarbejde omkring en hyldest til den afdøde svenske komponist og barytonsaxofonist Lars Gullin først så dagens lys med koncert debuten i 2008. Begge kapelmestre har været vidt omkring både på den danske og internationale jazzscene, og de behersker begge den nordiske tone som bl.a. Gullin var med til at definere til perfektion, men et projekt som det nærværende kræver også en modenhed og ro, der måske først for alvor indfinder sig, når man billedligt talt har løbet de musikalske horn af sig. Hvad der gør "Silhouette" til en uomgængelig udgivelse er dog, at dét, der på papiret forekommer som et indlysende match, forløses så forventningerne ikke bare indfries, men faktisk overgås.
Albummet "Silhouette" har mange kvaliteter. Den mest indlysende er selvfølgelig de to kapelmestres og saxofonisters kvalitet. Både Von Bülow og Lundin behersker en meget rund, luftig tone, der samtidig har masser af krop og præges af en naturlig evne til at give klangen de veldoserede nuancer (bl.a. med hensyn til vibrato, dynamik og de enkelte toners frasering) , der gør den vedkommende uden at gøre den påtaget. Samtidig er deres improvisationer gennemgående præget af en melodiorienteret tilgang, der klæder materialet fornemt. Endelig er deres sammenspil meget modent - rytmisk og fraseringsmæssigt præcist uden at blive stift eller uorganisk.
Og så er der rytmegruppen bestående af store individualister som Jacob Fischer på guitar og de to unge Daniel Franck og Jeppe Gram på henholdsvis bas og trommer, der alle stiller sig i fællesskabets tjeneste samtidig med at de bidrager med deres egen personlige stil og sound. Det er fornemt castet: Jacob Fischer behersker om nogen de melankolske undertoner som ligger i Gullins kompositioner, mens Franck og Gram bidrager med lige dele ungdommelige energi, fornemt let og luftigt swing og personlighed.
Materialet er selvsagt enormt stærkt. Først og fremmest i kraft af Gullins unikke kompositioner, men også med supplementet af de numre, som Von Bülow og Lundin selv har bidraget med. Her er det særligt Von Bülows "A New Beginning", der markerer sig som en fornem ballade med et stærkt og iørefaldende tema og smukke soli - ikke mindst fra Daniel Franck på bassen. Det er dog særligt Gullins melodier, der for alvor sætter sig i lytterens bevidsthed som små rolige og eftertænksomme perler. Bl.a. den indledende "Primavera" og undertegnedes personlige favorit "Fine Together" hvor sammenspillet og klangen mellem alt- og barytonsax er eminent.
I den lydmæssige produktion fungerer både Flemming Rasmussen og Thomas Vang som begavede medspillere. Både mixning, masterering og væsentligst af alt lyden på de enkelte instrumentalister samt ensemblet som helhed er så afbalanceret og rund, at man skal søge længe i DK for at finde en live indspilning af denne høje kvalitet.
Endelig er det en fornøjelse med Paul Wilsons flotte artwork samt de små fortællinger, som Von Bülow og Lundin bidrager med - det efterlader et indtryk af en helstøbt udgivelse, der ikke ville fremstå som en overraskelse på listen over nomineringer til Danish Music Awards Jazz 2012.
Køb/bestil her
Det kan undre, at et projekt, der virker så oplagt som Christina Von Bülows og Fredrik Lundins møde og samarbejde omkring en hyldest til den afdøde svenske komponist og barytonsaxofonist Lars Gullin først så dagens lys med koncert debuten i 2008. Begge kapelmestre har været vidt omkring både på den danske og internationale jazzscene, og de behersker begge den nordiske tone som bl.a. Gullin var med til at definere til perfektion, men et projekt som det nærværende kræver også en modenhed og ro, der måske først for alvor indfinder sig, når man billedligt talt har løbet de musikalske horn af sig. Hvad der gør "Silhouette" til en uomgængelig udgivelse er dog, at dét, der på papiret forekommer som et indlysende match, forløses så forventningerne ikke bare indfries, men faktisk overgås.
Albummet "Silhouette" har mange kvaliteter. Den mest indlysende er selvfølgelig de to kapelmestres og saxofonisters kvalitet. Både Von Bülow og Lundin behersker en meget rund, luftig tone, der samtidig har masser af krop og præges af en naturlig evne til at give klangen de veldoserede nuancer (bl.a. med hensyn til vibrato, dynamik og de enkelte toners frasering) , der gør den vedkommende uden at gøre den påtaget. Samtidig er deres improvisationer gennemgående præget af en melodiorienteret tilgang, der klæder materialet fornemt. Endelig er deres sammenspil meget modent - rytmisk og fraseringsmæssigt præcist uden at blive stift eller uorganisk.
Og så er der rytmegruppen bestående af store individualister som Jacob Fischer på guitar og de to unge Daniel Franck og Jeppe Gram på henholdsvis bas og trommer, der alle stiller sig i fællesskabets tjeneste samtidig med at de bidrager med deres egen personlige stil og sound. Det er fornemt castet: Jacob Fischer behersker om nogen de melankolske undertoner som ligger i Gullins kompositioner, mens Franck og Gram bidrager med lige dele ungdommelige energi, fornemt let og luftigt swing og personlighed.
Materialet er selvsagt enormt stærkt. Først og fremmest i kraft af Gullins unikke kompositioner, men også med supplementet af de numre, som Von Bülow og Lundin selv har bidraget med. Her er det særligt Von Bülows "A New Beginning", der markerer sig som en fornem ballade med et stærkt og iørefaldende tema og smukke soli - ikke mindst fra Daniel Franck på bassen. Det er dog særligt Gullins melodier, der for alvor sætter sig i lytterens bevidsthed som små rolige og eftertænksomme perler. Bl.a. den indledende "Primavera" og undertegnedes personlige favorit "Fine Together" hvor sammenspillet og klangen mellem alt- og barytonsax er eminent.
I den lydmæssige produktion fungerer både Flemming Rasmussen og Thomas Vang som begavede medspillere. Både mixning, masterering og væsentligst af alt lyden på de enkelte instrumentalister samt ensemblet som helhed er så afbalanceret og rund, at man skal søge længe i DK for at finde en live indspilning af denne høje kvalitet.
Endelig er det en fornøjelse med Paul Wilsons flotte artwork samt de små fortællinger, som Von Bülow og Lundin bidrager med - det efterlader et indtryk af en helstøbt udgivelse, der ikke ville fremstå som en overraskelse på listen over nomineringer til Danish Music Awards Jazz 2012.
Køb/bestil her