Jan Harbeck Quartet - Copenhagen Nocturne *****

STUNT
Allererede da jeg under min studietid midt i 90'erne for første gang hørte Jan Harbeck på Café Luna i Ålborg kunne man fornemme, at der var noget stort - eller snarere én stor - på vej. Stilen var ganske vidst en anden og mere hårdtslående fusionsjazz end den han præsenterer på sit seneste udspil "Copenhagen Nocturne", men allerede dengang fornemmede man en ung musiker med solide håndværksmæssige færdigheder og en personlig tone.
Med forgængeren "In The Still Of The Night" manifesterede Harbeck sig som en af de helt tunge drenge på den danske saxofonhimmel. Med den nye udgivelse tager han skridtet helt op i superligaen og med lidt held kan det måske også kaste større international anerkendelse af sig, for pladen har så mange kvaliteter, at de står i kø for at blive fremhævet.
Materialet består af standards fra den amerikanske sangskat og Harbecks udvalg er fortræffeligt - varieret og samtidig homogent med en fin blå undertone. Arrangementerne er glimrende, idet de både nænsomt udfordrer melodierne og samtidig giver plads til de enkelte musikere. Og hvilke musikere! Både Henrik Gunde ved klaveret og Anders Holm på trommerne hører til mine absolutte favoritter, bl.a. fordi de har den skønneste musikalske udstråling på scenen: Varm, humoristisk og med masser af spilleglæde - en udstråling, der i den grad også gør sig gældende på dette album. Derudover er Gunde nok dén danske pianist med de mest unikke rytmiske færdigheder. Hans timing og swing som sideman er uovertruffent (tilsvarende gør sig i øvrigt også gældende for Holm) ligesom han er en glimrende og ekstremt stilsikker solist bl.a. nydeligt dokumenteret i numre som "I Love Paris" og "We'll Be Together Again". Og hvad så med Eske Nørrelykke? Ja han udfylder fornemt sin rolle som steady bassist i en akkompagnerende trio, der i kombinationen mellem rytmisk lethed og stringens næppe findes meget bedre herhjemme.
Endelig er der Jan Harbeck, der formår at spille både elegant og energisk på samme tid. På "Harlem Nocturne" brillerer han med et utal af bud på hvordan man kan frasere blå toner og bends, mens numre som "Is You Is Or Is You Ain't My Baby", "Too Darn Hot" og "Sing, Sing, Sing" viser, at teknisk ekvilibrisme og en let, luftig tone sagtens kan gå hånd i hånd.
Den kritiske lytter vil måske synes, at "Copenhagen Nocturne" som så ikke byder på noget nyt, men for mig er det helt og aldeles originalt, at kvartetten formår at spille så ekstremt stilsikkert og -tro samtidig med, at de enkelte musikeres baggrund og personlighed står så utrolig stærkt. Jan Harbeck Quartets nye udgivelse er et must-have for enhver jazzelsker.
Køb/bestil her
Allererede da jeg under min studietid midt i 90'erne for første gang hørte Jan Harbeck på Café Luna i Ålborg kunne man fornemme, at der var noget stort - eller snarere én stor - på vej. Stilen var ganske vidst en anden og mere hårdtslående fusionsjazz end den han præsenterer på sit seneste udspil "Copenhagen Nocturne", men allerede dengang fornemmede man en ung musiker med solide håndværksmæssige færdigheder og en personlig tone.
Med forgængeren "In The Still Of The Night" manifesterede Harbeck sig som en af de helt tunge drenge på den danske saxofonhimmel. Med den nye udgivelse tager han skridtet helt op i superligaen og med lidt held kan det måske også kaste større international anerkendelse af sig, for pladen har så mange kvaliteter, at de står i kø for at blive fremhævet.
Materialet består af standards fra den amerikanske sangskat og Harbecks udvalg er fortræffeligt - varieret og samtidig homogent med en fin blå undertone. Arrangementerne er glimrende, idet de både nænsomt udfordrer melodierne og samtidig giver plads til de enkelte musikere. Og hvilke musikere! Både Henrik Gunde ved klaveret og Anders Holm på trommerne hører til mine absolutte favoritter, bl.a. fordi de har den skønneste musikalske udstråling på scenen: Varm, humoristisk og med masser af spilleglæde - en udstråling, der i den grad også gør sig gældende på dette album. Derudover er Gunde nok dén danske pianist med de mest unikke rytmiske færdigheder. Hans timing og swing som sideman er uovertruffent (tilsvarende gør sig i øvrigt også gældende for Holm) ligesom han er en glimrende og ekstremt stilsikker solist bl.a. nydeligt dokumenteret i numre som "I Love Paris" og "We'll Be Together Again". Og hvad så med Eske Nørrelykke? Ja han udfylder fornemt sin rolle som steady bassist i en akkompagnerende trio, der i kombinationen mellem rytmisk lethed og stringens næppe findes meget bedre herhjemme.
Endelig er der Jan Harbeck, der formår at spille både elegant og energisk på samme tid. På "Harlem Nocturne" brillerer han med et utal af bud på hvordan man kan frasere blå toner og bends, mens numre som "Is You Is Or Is You Ain't My Baby", "Too Darn Hot" og "Sing, Sing, Sing" viser, at teknisk ekvilibrisme og en let, luftig tone sagtens kan gå hånd i hånd.
Den kritiske lytter vil måske synes, at "Copenhagen Nocturne" som så ikke byder på noget nyt, men for mig er det helt og aldeles originalt, at kvartetten formår at spille så ekstremt stilsikkert og -tro samtidig med, at de enkelte musikeres baggrund og personlighed står så utrolig stærkt. Jan Harbeck Quartets nye udgivelse er et must-have for enhver jazzelsker.
Køb/bestil her