Anderskov Accident - Full Circle ****

ILK
Jacob Anderskov har vel aldrig været i nærheden af at være dét, man kan kalde en almindelig mainstream musiker. Det på trods - eller måske netop derfor - har han skabt sig en karriere, der udover anerkendelse og rig turnévirksomhed herhjemme har budt på en musisk færd, der også har sat sine spor i udlandet. Hans seneste udgivelse med det mellem-store orkester Anderskov Accident bærer titlen "Full Circle" og præsenterer live indspilninger fra februar 2011 hvor orkestret afsluttede en Europa turné med trommeslageren Tom Rainey.
Meget kan man sige om Anderskovs og orkestrets tilgang til det at skabe musik, men undertegnede forundres og begejstres til stadighed over hvor naturligt og alligevel kompromisløst de to store søjler komposition og improvisation mødes, flyder sammen, skærer mod hinanden, koeksisterer og nærer hinanden. Tag f.eks. den indledende "Pintxos For Varese" hvor Anderskov og Rainey undervejs folder sig ud i et højeksplosivt fælles improvisationsunivers for siden at blive suppleret af blæsernes relativt stringente afsluttende tema. Det er fornemt og sammenspil på allerhøjeste niveau.
Den efterfølgende "Portrait Of The Lullaby As An Upper" byder i sin indledning atter på fint sammenspil mellem Anderskov og Rainey. Det er ganske imponerende hvor dynamisk Anderskov formår at gøre Wurlitzeren, der jo umiddelbart synes noget mindre bred i sit udtryksfelt end f.eks. et flygel. Også Kasper Tranbergs trompetspil former sig som et uhyre ekspressivt forløb. I det hele taget er netop ekspressiviteten pladens mest indlysende kvalitet, særligt fordi Anderskov Accident ikke er bange for at udfolde nævnte med grundighed, omhu og musikalitet. Det er en fornøjelse at opleve hvor længe orkestret formår at holde den indledende, nærmest lyriske stemning i "Yelling In Jelling" inden det store afsluttende klimaks. Kontrasterne forvaltes med omtanke og det gør, at musikken hele tiden holder et højt spændingsniveau. Nummeret "Three Pieces Of Wood" med sin smukke midterdel hører til højdepunkterne på en plade, hvis forløb faktisk på mange måder rammer titlen "Full Circle" glimrende.
Anderskov Accidents seneste udgivelse er en udfordrende plade, der kræver, at man sætter sig ind i og går på jagt efter den fornemme kommunikation, der er mellem musikerne. Det er svært og bestemt ikke hver mands kop the. Men, har man først fundet nøglen til at afkode musikken - om det så bare er i mindre bider - så er den meget interessant og i øvrigt serveret af nogle af landets ypperste musikere på netop dét felt, der bygger bro mellem komposition og improvisation.
Køb/bestil her
Jacob Anderskov har vel aldrig været i nærheden af at være dét, man kan kalde en almindelig mainstream musiker. Det på trods - eller måske netop derfor - har han skabt sig en karriere, der udover anerkendelse og rig turnévirksomhed herhjemme har budt på en musisk færd, der også har sat sine spor i udlandet. Hans seneste udgivelse med det mellem-store orkester Anderskov Accident bærer titlen "Full Circle" og præsenterer live indspilninger fra februar 2011 hvor orkestret afsluttede en Europa turné med trommeslageren Tom Rainey.
Meget kan man sige om Anderskovs og orkestrets tilgang til det at skabe musik, men undertegnede forundres og begejstres til stadighed over hvor naturligt og alligevel kompromisløst de to store søjler komposition og improvisation mødes, flyder sammen, skærer mod hinanden, koeksisterer og nærer hinanden. Tag f.eks. den indledende "Pintxos For Varese" hvor Anderskov og Rainey undervejs folder sig ud i et højeksplosivt fælles improvisationsunivers for siden at blive suppleret af blæsernes relativt stringente afsluttende tema. Det er fornemt og sammenspil på allerhøjeste niveau.
Den efterfølgende "Portrait Of The Lullaby As An Upper" byder i sin indledning atter på fint sammenspil mellem Anderskov og Rainey. Det er ganske imponerende hvor dynamisk Anderskov formår at gøre Wurlitzeren, der jo umiddelbart synes noget mindre bred i sit udtryksfelt end f.eks. et flygel. Også Kasper Tranbergs trompetspil former sig som et uhyre ekspressivt forløb. I det hele taget er netop ekspressiviteten pladens mest indlysende kvalitet, særligt fordi Anderskov Accident ikke er bange for at udfolde nævnte med grundighed, omhu og musikalitet. Det er en fornøjelse at opleve hvor længe orkestret formår at holde den indledende, nærmest lyriske stemning i "Yelling In Jelling" inden det store afsluttende klimaks. Kontrasterne forvaltes med omtanke og det gør, at musikken hele tiden holder et højt spændingsniveau. Nummeret "Three Pieces Of Wood" med sin smukke midterdel hører til højdepunkterne på en plade, hvis forløb faktisk på mange måder rammer titlen "Full Circle" glimrende.
Anderskov Accidents seneste udgivelse er en udfordrende plade, der kræver, at man sætter sig ind i og går på jagt efter den fornemme kommunikation, der er mellem musikerne. Det er svært og bestemt ikke hver mands kop the. Men, har man først fundet nøglen til at afkode musikken - om det så bare er i mindre bider - så er den meget interessant og i øvrigt serveret af nogle af landets ypperste musikere på netop dét felt, der bygger bro mellem komposition og improvisation.
Køb/bestil her